راهنمای کامل x360 اسلیم
ارسال شده در
91/6/14:: 3:32 عصر
توسط ALI REZA
راهنمای کامل XBOX360 اسلیم :
دکمه های کنسول لمسی (Touch sensitive) می باشند. Xbox 360 خود را با لمس انگشتان خود روشن/خاموش کرده و دیسکت را از آن خارج کنید.
- برخورداری از فناوری وای فای (Wi-fi – built in 802.11N) به منظور اتصال سریعتر
- هارد درایو با ظرفیت 4 گیگابایت با قابلیت نصب هارد دیسک جدید جهت ارتقاء ظرفیت
- پشتیبانی از Kinect بوسیله پورت کانکشن تعبیه شده در پشت دستگاه
- پورت USB ، مجهز به 5 پورت USB دو پورت در قسمت جلو و 3 پورت در پشت دستگاه
- مجهز به اتصال های AV ، HDMI و صدای Optical
- پاور برق کوچکتر و البته با مصرف بهینه شده
- فن های درون دستگاه از دو عدد فن کوچک به یک فن بزرگ تغییر کرده اند با کمترین میزان صدا
- مجهز به پردازنده 48 نانومتری
کنسول های بازی جزء جدا ناپذیری از زندگی بسیاری از افراد را تشکیل می دهند؛ ابزارهای پیشرفته ای که فارغ از مسئله ای به نام سن و سال اوقات فراغت این کاربران را به هیجان انگیز ترین شیوه ممکن پر می کنند این ابزارهای نوین سرگرمی که بطور عمده توسط سه سازنده بزرگ این رده یعنی نینتندو، سونی و مایکروسافت تولید می شوند آرام آرام در حال تجربه کردن سومین نسل طلائی محصولات خود هستند. یکی از این تولیدات هیجان انگیز که به تازگی به بازارهای جهانی عرضه شده است کنسول بازی Xbox 360 Slim نام دارد که در مقاله پیش رو به آن پرداخته ایم ما را همراهی کنید.
تاریخچه حضور مایکروسافت در میان تولیدکنندگان بزرگ دنیای کنسول های بازی به نوامبر 2001 و زمان ارائه کنسول جنجالی Xbox باز می گردد این کنسول که البته در حال حاضر بجز در لیست کلکسیونر ها در جای دیگری نشانی از آن نمی توان دید در زمان خود یکی از پیشرفته ترین کنسول ها به حساب می آمد . از جمله ابداعات صورت پذیرفته در Xbox که تا آن زمان در هیچ کنسول دیگری در این سطح دیده نشده بود می توان به حضور حافظه هارد دیسکی برای ذخیره محتوای دانلود شده از سرویس Xbox Live اشاره کرد که علاوه بر این امکان Rip کردن CD های صوتی و استفاده از آنها در پس زمینه برخی بازی ها را نیز فراهم می نمود. پشتیبانی از تکنولوژی Dolby interactive Content-Encoding در ایجاد صدائی فوق العاده دیگر نکته کاملا جدید بکار گرفته شده در این کنسول به حساب می آمد. Xbox در غیاب گزینه های بهینه شده برای این کلاس به مانند یک PC واقعی و با سخت افزارهای معمول کامپیوتر همچون درایو DVD بسیار حجیم یا هارد درایو 3.5 اینچی ساخته بود. Xbox در رده سخت افزاری از پردازنده 733 مگاهرتزی شرکت اینتل که در حقیقت چینشی همانند پردازنده Pentium III این شرکت داشت استفاده می کرد و پردازش گرافیکی آن نیز توسط محصول مشترک Nvidia و مایکروسافت به نام NV2A تامین می شد که چیپ ستی با سرعت 233مگاهرتز بود. 64 مگابایت حافظه SDRAM به فرم DDR، هارد دیسک 8 یا 10 گیگابایتی، DVD-Drive های Thomson یا فیلیپس و پورت اتصال LAN دیگر مشخصات این کنسول 3.86 کیلوگرمی را تشکیل می دادند.
نسل دوم کنسول های بازی مایکروسافت در سال 2005 و با نمایش اولین Xbox 360 کلید خورد. این کنسول نه تنها از لحاظ ظاهری تغییرات بسیار زیادی را نسبت به نسل قبلی خود تجربه کرده بود بلکه از لحاظ سخت افزاری نیز با پیشرفت های فوق العاده ای روبرو شده بود. اولین کنسول بازی ارائه شده با نام 360 مدلی تحت عنوان Xbox 360 Core بود که در ابتدا برای پشتیبانی از محتوای HD با مشکل روبرو بود اما در اکتبر 2006 با آپدیتی جداگانه به این قابلیت مجهز گردید.
در اکتبر 2007 مدل جدیدتری به نام Arcade جایگزین مدل قبلی Core گردید در این مدل دسته های بی سیم، خروجی HDMI، حافظه 256 مگابایتی به همراه 5 عنوان بازی Xbox Live Arcade ارائه شد. در این مدل نیز همچون Core از هارد دیسک خبری نبود و حافظه 256 مگابایتی که بعدا در تابستان 2009 به 512 مگابایت ارتقا یافت حداکثر حافظه در اختیار کاربران بود.
محصول بعدی در این کلاس Xbox Pro یا Premium نام داشت که همگی امکانات Arcade را همراه با کابل های دوگانه Composite/Component و خروجی دلخواه Optical ارائه می داد. این مدل همچنین دارای هارد دیسک جداشدنی 20 گیگابایتی بودکه بعدها به 60 گیگابایت ارتقا یافت. مادربورد جدید با پردازنده 65 نانومتری، استفاده از خروجی HDMI 1.2 و هیت سینک جدید برای پردازنده گرافیکی از دیگر مشخصات مدل Pro بودند.در آوریل 2007 مدل کاملا جدیدی از این کنسول با نام Elite عرضه شد که با رنگ مشکی خود و حافظه 120 گیگابایتی کاملا از نمونه های قبلی مجزا شده بود. هدست و کنترلر ارائه شده همراه با این ورژن نیز با رنگ مشکی بدنه هماهنگ شده بودند. نسخه های محدودی از کنسول Elite با حافظه 250 گیگابایتی و دو دسته بی سیم با نام Super Elite در نوامبر 2009 به معرض فروش گذاشته شد. بدین ترتیب و پس از گذشت 5 سال از ارائه اولین Xbox 360 زمینه برای تغییرات گسترده در این کنسول و ارائه محصولی که توان رقابت با دیگر بزرگان این رده را داشته باشد فراهم آمد و بلاخره مایکروسافت جدیدترین محصول خود در این کلاس با نام Xbox 360 Slim را به معرض نمایش عموم گذاشت.
اولین نکته در بررسی Xbox 360 slim بدون هیچ شکی به ظاهر تغییر یافته و کوچک شده آن تعلق دارد نکته ای که در اسم دستگاه نیز کاملا نمایان شده است. طراحی کنسول به فرم یک X بزرگ صورت گرفته بگونه ای که همانند این حرف الفبا با میانه ای در هم کشیده شده و گوشه های بسط یافته به خارج روبرو هستیم که فرم کاملا منحصر به فردی برای این کنسول فراهم کرده است.حضور دریچه های انتقال هوا در تمامی بخش های دستگاه از دیگر تغییرات مهم در طراحی این مدل است دو فن کوچک موجود در مدل ها قبلی نیز حالا با یک فن بسیار بزرگ جایگزین شده است و این بار بلاخره پس از مدتها، انتظار می رود که مشکل گرم کردن بیش از اندازه کنسول که به RRoD یا سه چراغ قرمز مرگ معروف بود در این مدل مرتفع شده باشد.
Slim در حال حاضر در دو ورژن متفاوت با حافظه های 250 گیگابایتی و 4 گیگابایتی ارائه می شود که اولین تفاوت مهم میان این دو دستگاه بجز حافظه داخلی بکار گرفته شده در آنها به جنس متفاوت بدنه این دو مدل باز می گردد جائیکه نمونه 250 گیگابایتی همچون PS3 از پلاستیک کاملا براق و زیبائی ساخته شده که البته این زیبائی در همان لحظات اولیه استفاده و به هنگام پوشیده شدن بدنه با اثرات انگشت متعدد و فراوان کاملا خدشه دار می شود در سوی مقابل در ورژن 4 گیگابایتی که به تازگی به بازار ارائه شده از بدنه کاملا مات و غیر براقی بهره گرفته شده که بخوبی در برابر اثرات انگشت مقاومت می کند و با اینکه جذابیت مدل براق 250 گیگی را ندارد اما در مجموع از کیفیت بالاتری برخوردار است.
در جعبه محتویات همراه کنسول بجز خود دستگاه و دسته بازی نسبتا تغیر یافته، کابل AV معمول، کابل و اداپتور اتصال برق و هدست مخصوص Xbox دیده می شود که البته این هدست در نسخه 4 گیگابایتی وجود ندارد.
تغییرات در ساختار دستگاه در کلیه قسمت ها مشهود است. در بخش جلوئی کلید کاملا بزرگ و لمسی Power در مرکز دیده می شود که برای خاموش/روشن کردن کنسول لمس این کلید تنها کاری ست که باید انجام داد. در بالای این کلید درایو DVD جای دارد که کلید Eject آن نیز بصورت لمسی در بالای آن قرار گرفته است. درایو نوری بکار گرفته شده در Xbox جدید علاوه بر افزایش سرعت خواندن، از سر و صدای بسیار کمتری نیز برخوردار است.
در بخش پائینی این سمت و در زیر یک پوشش پلاستیکی دو پورت USB استاندارد قرار گرفته اند. در گوشه سمت راست یک پنجره انتقال هوای بزرگ قرار دارد که در بالا و پائین نیز تکرار شده است.
موارد حاضر در بخش پشتی کنسول از بالا به پائین شامل سه پورت USB، پورتی برای اتصال Microsoft Kinect، پورت LAN، پورت اتصال کابل های تصویر، پورت HDMI، خروجی اپتیکال صدا و بلاخره محل اتصال کابل برق به دستگاه می شود که این آخری که با تغییر کلی اداپتور تامین برق بطور کامل تغییر کرده است.
در زیر دستگاه و در زیر پوشش دریچه های انتقال هوا هارد درایو 250 گیگی کوچکی جای گرفته است که به راحتی با کشیدن لیبل آن از جای خود خارج می گردد. نگفته پیداست که این هارد درایو در نسخه 4 گیگابایتی غایب است اما می توان آن را جداگانه با رقمی حول و حوش 100 دلار به این نسخه نیز افزود.
اداپتور همراه دستگاه به نسبت نمونه های قبلی این کنسول بسیار سبک تر و تا حدودی کوچکتر شده است البته همچنان در مقایسه با نمونه های نت بوکی بسیار بزرگتر به نظر می رسد .
این اداپتور 135 واتی نه تنها بعلت توان بسیار کمتری که تولید می کند بلکه به خاطر تغییر کامل در سوکت اتصال آن، به هیچ عنوان با مدل های قبلی سازگار نیست و امکان استفاده از آن در مدل های پیشین وجود ندارد. برای مطابقت با این اداپتور کوچک، مصرف انرژی این مدل جدید نیز کاملا کمتر شده است بطوریکه مصرف کلی دستگاه در حالت بدون استفاده که در اولین Xbox 360 به بیش از 115 وات می رسید و در آخرین نمونه های این کنسول از 93 وات پائین تر نیامده بود حالا تنها به 70.4 وات رسیده است علاوه بر این مصرف انرژی در این مدل در حالت Stand-by از 2 وات به تنها 0.6 وات تقلیل پیدا کرده است. مصرف دستگاه تحت شرایط بازی و مثلا حین اجرای بازی Halo3 که درکنسول های قبلی از 177 تا 105 وات متغیر بوده است حالا به حوالی 87 وات رسیده که این موضوع بزرگترین تاثیر خود را بروی حرارت تولیدی توسط کنسول و بیشتر از آن بروی سرعت چرخش فن بزرگ و صدای تولیدی کمتر آن گذاشته است بطوریکه Xbox 360 slim کم سر و صدا ترین کنسول در میان مدل های قبلی این خانواده به حساب می آید. صدای تولیدی توسط این کنسول در دو حالت Idle و حین چرخش دیسک به ترتیب 45 و 51 دسی بل است که در مقابل 50 و 54 دسی بل آخرین نسل این کنسول بسیار بهبود یافته است. کاهش حرارت ایجاد شده به احتمال قوی یکی از مشکلات همیشگی نسل های قبلی این کنسول که به دایره قرمز مرگ (RRoD یا Red Ring of Death) معروف بود و در اثر حرارت بالای دستگاه منجر به سوختن کنسول می گردید را بر طرف می کند. در این میان از نقش فن بزرگ بکار گرفته شده در این مدل در چرخش بهتر هوا نیز نباید غافل شد.
اما فارغ از ظاهر، تغییرات اصلی در ساختار Xbox جدید به گزینه های پردازشی و بخصوص طرحی CPU و GPU آن تعلق دارد. Xbox های قبلی همگی از هسته های پردازش گرافیکی موسوم به GPU ساخت شرکت ATI با نام Xenos استفاده می کردند که برای اولین بار از معماری Unified Shading Architecture در آنها استفاده شده بود. هسته پردازش گرافیکی در این مدل های پیشین از 48 واحد سایه زن تشکیل شده بود که با پنج وظیفه ای که هر واحد بر عهده می گرفت به رقم 240 در تعداد Task های قابل انجام در این GPU ها دست پیدا می کردیم. علاوه بر این در اینگونه مدل ها یک چیپ 10 مگابایتی eDRAM و GPU در یک فضای مشترک و CPU بطور جداگانه در فضای دیگری قرار داشت که خنک کنندگی این سه چیپ را در فضای نسبتا کوچک کیس اندکی مشکل می نمود و مسئله RRoD هم تا حدودی به این مورد مربوط می شد. پردازنده سه هسته ای موجود در Xbox های اولیه نیز از فناوری 90 نامتری در ساخت خود برخوردار بود و تنها 1 مگابایت حافظه L2 را در اختیار سه هسته پردازشی خود قرار می داد. اما داستان در مورد Xbox جدید تا حدود زیادی متفاوت از قبل دنبال می شود در اینجا دو یا شاید هم هر سه چیپ ست پردازشی با یکدیگر ترکیب شده و در قالب یک چیپ ارائه گردیده اند. این شیوه طراحی جدا از همه مزیت های قابل برشماری برای آن یک حسن فوق العاده برجسته برای Xbox به همراه دارد جائیکه پروسه خنک سازی این سه چیپ بصورت متمرکز و بروی یک قسمت انجام می گیرد و از این پس نیازی به هیت سینک ها و فن های متعدد وجود نداشته و یک هیت سینک و یک فن بزرگ بخوبی از پس خنک سازی این قسمت بر می آید جدا از این بعلت استفاده از فناوری 45 نانومتری در ساخت این قسمت حرارت کمتری نیز نسبت به قبل تولید می شود. مادربورد دستگاه نیز تغییرات فراوانی را به خود دیده است جائیکه بسیاری از قطعات بهینه سازی های متعددی را شاهد بوده اند. در شکل زیر تمامی قسمت های مادربورد بخوبی به نصویر کشیده شده اند.
به هنگام اجرای بازی های مختلف، تغییرات صورت پذیرفته در Xbox جدید خود را در لود شدن سریع تر بازی ها، سر و صدای کمتر ناشی از فن جدید و بخصوص گرمای کمتر در قسمت های مختلف نشان می دهد. البته تغییر مهم دیگر که در روزهای آینده مطمئنا بسیار بیشتر از آن خواهیم شنید پشتیبانی کامل از کنترلر های بی سیم موسوم به Kinect مایکروسافت است که به مانند Playstation Move پاسخی به کنترلرهای انقلابی کنسول ساده Nintendo Wii محسوب می شود. در Xbox Slim برای استفاده از Kinect تنها کافی ست که آن را به خود دستگاه متصل کرد امکانیکه برای Xbox های فعلی وجود نداشته و برای استفاده از Kinect باید از منبع برق جداگانه ای بهره برد. نکته مهم دیگری که در رابطه با خصوصیات جدید این محصول باید به آن اشاره کرد همانطور که پیش از این نیز گفتیم مسئله گرماست؛ در یک مقایسه رخ به رخ خروجی فن در Xbox جدید حتی از نمونه های قبلی نیز گرم تر است اما در اینجا یک مسئله ظریف وجود دارد که مدل Slim را از رقبای خودی آن در درجه بالاتری قرار می دهد جائیکه خروجی فن تنها جائی ست که می توان گرما را بطور کامل حس کرد و سایر قسمت های دستگاه برخلاف مدل هاب قدیمی گرمای چندان زیادی ندارند این مسئله مهم از اثرات تغییر معماری، کاهش مصرف و بخصوص استفاده از یک فن بزرگ حاصل شده است. آخرین نکته در رابطه با گرما، مکانیزم جدید موجود در مدل Slim برای خاموش شدن اتوماتیک کنسول در مواقع ایجاد گرمای زیاد (Overheating) و برای پرهیز از مشکل RRoD در نظر گرفته شده است که پیش از این در مدل های قبلی به چشم نمی خورد. آخرین برتری Xbox 360 Slim در مقایسه با مدل های قبلی این کنسول در قیمت نهائی آن است؛ قیمت این کنسول بازی جدید با دسته بی سیم و مواردی که در بالا به آن اشاره شده برای نسخه 250 گیگی برابر 299 دلار و برای نسخه 4 گیگابایتی برابر 199 دلار است قیمت نسخه های مجهز به فناوری Kinect دقیقا 100 دلار بیشتر از نسخه های معمولی ست.
- برخورداری از فناوری وای فای (Wi-fi – built in 802.11N) به منظور اتصال سریعتر
- هارد درایو با ظرفیت 4 گیگابایت با قابلیت نصب هارد دیسک جدید جهت ارتقاء ظرفیت
- پشتیبانی از Kinect بوسیله پورت کانکشن تعبیه شده در پشت دستگاه
- پورت USB ، مجهز به 5 پورت USB دو پورت در قسمت جلو و 3 پورت در پشت دستگاه
- مجهز به اتصال های AV ، HDMI و صدای Optical
- پاور برق کوچکتر و البته با مصرف بهینه شده
- فن های درون دستگاه از دو عدد فن کوچک به یک فن بزرگ تغییر کرده اند با کمترین میزان صدا
- مجهز به پردازنده 48 نانومتری
کنسول های بازی جزء جدا ناپذیری از زندگی بسیاری از افراد را تشکیل می دهند؛ ابزارهای پیشرفته ای که فارغ از مسئله ای به نام سن و سال اوقات فراغت این کاربران را به هیجان انگیز ترین شیوه ممکن پر می کنند این ابزارهای نوین سرگرمی که بطور عمده توسط سه سازنده بزرگ این رده یعنی نینتندو، سونی و مایکروسافت تولید می شوند آرام آرام در حال تجربه کردن سومین نسل طلائی محصولات خود هستند. یکی از این تولیدات هیجان انگیز که به تازگی به بازارهای جهانی عرضه شده است کنسول بازی Xbox 360 Slim نام دارد که در مقاله پیش رو به آن پرداخته ایم ما را همراهی کنید.
تاریخچه حضور مایکروسافت در میان تولیدکنندگان بزرگ دنیای کنسول های بازی به نوامبر 2001 و زمان ارائه کنسول جنجالی Xbox باز می گردد این کنسول که البته در حال حاضر بجز در لیست کلکسیونر ها در جای دیگری نشانی از آن نمی توان دید در زمان خود یکی از پیشرفته ترین کنسول ها به حساب می آمد . از جمله ابداعات صورت پذیرفته در Xbox که تا آن زمان در هیچ کنسول دیگری در این سطح دیده نشده بود می توان به حضور حافظه هارد دیسکی برای ذخیره محتوای دانلود شده از سرویس Xbox Live اشاره کرد که علاوه بر این امکان Rip کردن CD های صوتی و استفاده از آنها در پس زمینه برخی بازی ها را نیز فراهم می نمود. پشتیبانی از تکنولوژی Dolby interactive Content-Encoding در ایجاد صدائی فوق العاده دیگر نکته کاملا جدید بکار گرفته شده در این کنسول به حساب می آمد. Xbox در غیاب گزینه های بهینه شده برای این کلاس به مانند یک PC واقعی و با سخت افزارهای معمول کامپیوتر همچون درایو DVD بسیار حجیم یا هارد درایو 3.5 اینچی ساخته بود. Xbox در رده سخت افزاری از پردازنده 733 مگاهرتزی شرکت اینتل که در حقیقت چینشی همانند پردازنده Pentium III این شرکت داشت استفاده می کرد و پردازش گرافیکی آن نیز توسط محصول مشترک Nvidia و مایکروسافت به نام NV2A تامین می شد که چیپ ستی با سرعت 233مگاهرتز بود. 64 مگابایت حافظه SDRAM به فرم DDR، هارد دیسک 8 یا 10 گیگابایتی، DVD-Drive های Thomson یا فیلیپس و پورت اتصال LAN دیگر مشخصات این کنسول 3.86 کیلوگرمی را تشکیل می دادند.
نسل دوم کنسول های بازی مایکروسافت در سال 2005 و با نمایش اولین Xbox 360 کلید خورد. این کنسول نه تنها از لحاظ ظاهری تغییرات بسیار زیادی را نسبت به نسل قبلی خود تجربه کرده بود بلکه از لحاظ سخت افزاری نیز با پیشرفت های فوق العاده ای روبرو شده بود. اولین کنسول بازی ارائه شده با نام 360 مدلی تحت عنوان Xbox 360 Core بود که در ابتدا برای پشتیبانی از محتوای HD با مشکل روبرو بود اما در اکتبر 2006 با آپدیتی جداگانه به این قابلیت مجهز گردید.
در اکتبر 2007 مدل جدیدتری به نام Arcade جایگزین مدل قبلی Core گردید در این مدل دسته های بی سیم، خروجی HDMI، حافظه 256 مگابایتی به همراه 5 عنوان بازی Xbox Live Arcade ارائه شد. در این مدل نیز همچون Core از هارد دیسک خبری نبود و حافظه 256 مگابایتی که بعدا در تابستان 2009 به 512 مگابایت ارتقا یافت حداکثر حافظه در اختیار کاربران بود.
محصول بعدی در این کلاس Xbox Pro یا Premium نام داشت که همگی امکانات Arcade را همراه با کابل های دوگانه Composite/Component و خروجی دلخواه Optical ارائه می داد. این مدل همچنین دارای هارد دیسک جداشدنی 20 گیگابایتی بودکه بعدها به 60 گیگابایت ارتقا یافت. مادربورد جدید با پردازنده 65 نانومتری، استفاده از خروجی HDMI 1.2 و هیت سینک جدید برای پردازنده گرافیکی از دیگر مشخصات مدل Pro بودند.در آوریل 2007 مدل کاملا جدیدی از این کنسول با نام Elite عرضه شد که با رنگ مشکی خود و حافظه 120 گیگابایتی کاملا از نمونه های قبلی مجزا شده بود. هدست و کنترلر ارائه شده همراه با این ورژن نیز با رنگ مشکی بدنه هماهنگ شده بودند. نسخه های محدودی از کنسول Elite با حافظه 250 گیگابایتی و دو دسته بی سیم با نام Super Elite در نوامبر 2009 به معرض فروش گذاشته شد. بدین ترتیب و پس از گذشت 5 سال از ارائه اولین Xbox 360 زمینه برای تغییرات گسترده در این کنسول و ارائه محصولی که توان رقابت با دیگر بزرگان این رده را داشته باشد فراهم آمد و بلاخره مایکروسافت جدیدترین محصول خود در این کلاس با نام Xbox 360 Slim را به معرض نمایش عموم گذاشت.
اولین نکته در بررسی Xbox 360 slim بدون هیچ شکی به ظاهر تغییر یافته و کوچک شده آن تعلق دارد نکته ای که در اسم دستگاه نیز کاملا نمایان شده است. طراحی کنسول به فرم یک X بزرگ صورت گرفته بگونه ای که همانند این حرف الفبا با میانه ای در هم کشیده شده و گوشه های بسط یافته به خارج روبرو هستیم که فرم کاملا منحصر به فردی برای این کنسول فراهم کرده است.حضور دریچه های انتقال هوا در تمامی بخش های دستگاه از دیگر تغییرات مهم در طراحی این مدل است دو فن کوچک موجود در مدل ها قبلی نیز حالا با یک فن بسیار بزرگ جایگزین شده است و این بار بلاخره پس از مدتها، انتظار می رود که مشکل گرم کردن بیش از اندازه کنسول که به RRoD یا سه چراغ قرمز مرگ معروف بود در این مدل مرتفع شده باشد.
Slim در حال حاضر در دو ورژن متفاوت با حافظه های 250 گیگابایتی و 4 گیگابایتی ارائه می شود که اولین تفاوت مهم میان این دو دستگاه بجز حافظه داخلی بکار گرفته شده در آنها به جنس متفاوت بدنه این دو مدل باز می گردد جائیکه نمونه 250 گیگابایتی همچون PS3 از پلاستیک کاملا براق و زیبائی ساخته شده که البته این زیبائی در همان لحظات اولیه استفاده و به هنگام پوشیده شدن بدنه با اثرات انگشت متعدد و فراوان کاملا خدشه دار می شود در سوی مقابل در ورژن 4 گیگابایتی که به تازگی به بازار ارائه شده از بدنه کاملا مات و غیر براقی بهره گرفته شده که بخوبی در برابر اثرات انگشت مقاومت می کند و با اینکه جذابیت مدل براق 250 گیگی را ندارد اما در مجموع از کیفیت بالاتری برخوردار است.
در جعبه محتویات همراه کنسول بجز خود دستگاه و دسته بازی نسبتا تغیر یافته، کابل AV معمول، کابل و اداپتور اتصال برق و هدست مخصوص Xbox دیده می شود که البته این هدست در نسخه 4 گیگابایتی وجود ندارد.
تغییرات در ساختار دستگاه در کلیه قسمت ها مشهود است. در بخش جلوئی کلید کاملا بزرگ و لمسی Power در مرکز دیده می شود که برای خاموش/روشن کردن کنسول لمس این کلید تنها کاری ست که باید انجام داد. در بالای این کلید درایو DVD جای دارد که کلید Eject آن نیز بصورت لمسی در بالای آن قرار گرفته است. درایو نوری بکار گرفته شده در Xbox جدید علاوه بر افزایش سرعت خواندن، از سر و صدای بسیار کمتری نیز برخوردار است.
در بخش پائینی این سمت و در زیر یک پوشش پلاستیکی دو پورت USB استاندارد قرار گرفته اند. در گوشه سمت راست یک پنجره انتقال هوای بزرگ قرار دارد که در بالا و پائین نیز تکرار شده است.
موارد حاضر در بخش پشتی کنسول از بالا به پائین شامل سه پورت USB، پورتی برای اتصال Microsoft Kinect، پورت LAN، پورت اتصال کابل های تصویر، پورت HDMI، خروجی اپتیکال صدا و بلاخره محل اتصال کابل برق به دستگاه می شود که این آخری که با تغییر کلی اداپتور تامین برق بطور کامل تغییر کرده است.
در زیر دستگاه و در زیر پوشش دریچه های انتقال هوا هارد درایو 250 گیگی کوچکی جای گرفته است که به راحتی با کشیدن لیبل آن از جای خود خارج می گردد. نگفته پیداست که این هارد درایو در نسخه 4 گیگابایتی غایب است اما می توان آن را جداگانه با رقمی حول و حوش 100 دلار به این نسخه نیز افزود.
اداپتور همراه دستگاه به نسبت نمونه های قبلی این کنسول بسیار سبک تر و تا حدودی کوچکتر شده است البته همچنان در مقایسه با نمونه های نت بوکی بسیار بزرگتر به نظر می رسد .
این اداپتور 135 واتی نه تنها بعلت توان بسیار کمتری که تولید می کند بلکه به خاطر تغییر کامل در سوکت اتصال آن، به هیچ عنوان با مدل های قبلی سازگار نیست و امکان استفاده از آن در مدل های پیشین وجود ندارد. برای مطابقت با این اداپتور کوچک، مصرف انرژی این مدل جدید نیز کاملا کمتر شده است بطوریکه مصرف کلی دستگاه در حالت بدون استفاده که در اولین Xbox 360 به بیش از 115 وات می رسید و در آخرین نمونه های این کنسول از 93 وات پائین تر نیامده بود حالا تنها به 70.4 وات رسیده است علاوه بر این مصرف انرژی در این مدل در حالت Stand-by از 2 وات به تنها 0.6 وات تقلیل پیدا کرده است. مصرف دستگاه تحت شرایط بازی و مثلا حین اجرای بازی Halo3 که درکنسول های قبلی از 177 تا 105 وات متغیر بوده است حالا به حوالی 87 وات رسیده که این موضوع بزرگترین تاثیر خود را بروی حرارت تولیدی توسط کنسول و بیشتر از آن بروی سرعت چرخش فن بزرگ و صدای تولیدی کمتر آن گذاشته است بطوریکه Xbox 360 slim کم سر و صدا ترین کنسول در میان مدل های قبلی این خانواده به حساب می آید. صدای تولیدی توسط این کنسول در دو حالت Idle و حین چرخش دیسک به ترتیب 45 و 51 دسی بل است که در مقابل 50 و 54 دسی بل آخرین نسل این کنسول بسیار بهبود یافته است. کاهش حرارت ایجاد شده به احتمال قوی یکی از مشکلات همیشگی نسل های قبلی این کنسول که به دایره قرمز مرگ (RRoD یا Red Ring of Death) معروف بود و در اثر حرارت بالای دستگاه منجر به سوختن کنسول می گردید را بر طرف می کند. در این میان از نقش فن بزرگ بکار گرفته شده در این مدل در چرخش بهتر هوا نیز نباید غافل شد.
اما فارغ از ظاهر، تغییرات اصلی در ساختار Xbox جدید به گزینه های پردازشی و بخصوص طرحی CPU و GPU آن تعلق دارد. Xbox های قبلی همگی از هسته های پردازش گرافیکی موسوم به GPU ساخت شرکت ATI با نام Xenos استفاده می کردند که برای اولین بار از معماری Unified Shading Architecture در آنها استفاده شده بود. هسته پردازش گرافیکی در این مدل های پیشین از 48 واحد سایه زن تشکیل شده بود که با پنج وظیفه ای که هر واحد بر عهده می گرفت به رقم 240 در تعداد Task های قابل انجام در این GPU ها دست پیدا می کردیم. علاوه بر این در اینگونه مدل ها یک چیپ 10 مگابایتی eDRAM و GPU در یک فضای مشترک و CPU بطور جداگانه در فضای دیگری قرار داشت که خنک کنندگی این سه چیپ را در فضای نسبتا کوچک کیس اندکی مشکل می نمود و مسئله RRoD هم تا حدودی به این مورد مربوط می شد. پردازنده سه هسته ای موجود در Xbox های اولیه نیز از فناوری 90 نامتری در ساخت خود برخوردار بود و تنها 1 مگابایت حافظه L2 را در اختیار سه هسته پردازشی خود قرار می داد. اما داستان در مورد Xbox جدید تا حدود زیادی متفاوت از قبل دنبال می شود در اینجا دو یا شاید هم هر سه چیپ ست پردازشی با یکدیگر ترکیب شده و در قالب یک چیپ ارائه گردیده اند. این شیوه طراحی جدا از همه مزیت های قابل برشماری برای آن یک حسن فوق العاده برجسته برای Xbox به همراه دارد جائیکه پروسه خنک سازی این سه چیپ بصورت متمرکز و بروی یک قسمت انجام می گیرد و از این پس نیازی به هیت سینک ها و فن های متعدد وجود نداشته و یک هیت سینک و یک فن بزرگ بخوبی از پس خنک سازی این قسمت بر می آید جدا از این بعلت استفاده از فناوری 45 نانومتری در ساخت این قسمت حرارت کمتری نیز نسبت به قبل تولید می شود. مادربورد دستگاه نیز تغییرات فراوانی را به خود دیده است جائیکه بسیاری از قطعات بهینه سازی های متعددی را شاهد بوده اند. در شکل زیر تمامی قسمت های مادربورد بخوبی به نصویر کشیده شده اند.
به هنگام اجرای بازی های مختلف، تغییرات صورت پذیرفته در Xbox جدید خود را در لود شدن سریع تر بازی ها، سر و صدای کمتر ناشی از فن جدید و بخصوص گرمای کمتر در قسمت های مختلف نشان می دهد. البته تغییر مهم دیگر که در روزهای آینده مطمئنا بسیار بیشتر از آن خواهیم شنید پشتیبانی کامل از کنترلر های بی سیم موسوم به Kinect مایکروسافت است که به مانند Playstation Move پاسخی به کنترلرهای انقلابی کنسول ساده Nintendo Wii محسوب می شود. در Xbox Slim برای استفاده از Kinect تنها کافی ست که آن را به خود دستگاه متصل کرد امکانیکه برای Xbox های فعلی وجود نداشته و برای استفاده از Kinect باید از منبع برق جداگانه ای بهره برد. نکته مهم دیگری که در رابطه با خصوصیات جدید این محصول باید به آن اشاره کرد همانطور که پیش از این نیز گفتیم مسئله گرماست؛ در یک مقایسه رخ به رخ خروجی فن در Xbox جدید حتی از نمونه های قبلی نیز گرم تر است اما در اینجا یک مسئله ظریف وجود دارد که مدل Slim را از رقبای خودی آن در درجه بالاتری قرار می دهد جائیکه خروجی فن تنها جائی ست که می توان گرما را بطور کامل حس کرد و سایر قسمت های دستگاه برخلاف مدل هاب قدیمی گرمای چندان زیادی ندارند این مسئله مهم از اثرات تغییر معماری، کاهش مصرف و بخصوص استفاده از یک فن بزرگ حاصل شده است. آخرین نکته در رابطه با گرما، مکانیزم جدید موجود در مدل Slim برای خاموش شدن اتوماتیک کنسول در مواقع ایجاد گرمای زیاد (Overheating) و برای پرهیز از مشکل RRoD در نظر گرفته شده است که پیش از این در مدل های قبلی به چشم نمی خورد. آخرین برتری Xbox 360 Slim در مقایسه با مدل های قبلی این کنسول در قیمت نهائی آن است؛ قیمت این کنسول بازی جدید با دسته بی سیم و مواردی که در بالا به آن اشاره شده برای نسخه 250 گیگی برابر 299 دلار و برای نسخه 4 گیگابایتی برابر 199 دلار است قیمت نسخه های مجهز به فناوری Kinect دقیقا 100 دلار بیشتر از نسخه های معمولی ست.
کلمات کلیدی :
» نظر